שלא"ג

גיוון מקורות הרכש- למה זה חשוב ואיך מיזם WeSource יעזור לכם בזה?
הכלכלה במדינת ישראל ובמדינות רבות נוספות בעולם, מבוססת במידה רבה על מגזר העסקים הקטנים והבינוניים (המהווים בישראל כ95% מהעסקים ומעסיקים כ70% מעובדי המגזר הפרטי). מבין העסקים הקטנים והבינוניים ישנם כאלו שמחד פגיעותם גבוהה יותר לתנודות במשק (קורונה?) ומאידך ביכולתם לתת מענה גמיש, מותאם ואיכותי לצרכי תאגידים גדולים. אלו העסקים המגוונים. אלו עסקים בבעלות אוכלוסיות מיעוט (ערבים, חרדים, יוצאי אתיופיה וכן- גם נשים הן מיעוט בבעלות על עסקים), עסקים הממוקמים בפריפריה הגיאוגרפית או החברתית של ישראל ועסקים חברתיים. עסקים אלו מאופיינים ברעב גדול למסחר עם תאגידים גדולים (ולעיתים יש לפתח את המסוגלות שלהם). WeSource רותמת את היתרונות האלו של עסקים מגוונים לטובתכם התאגידים הגדולים ומאפשרת לכם נגישות ישירה להזמנה מהם- באמצעות הפורטל החינמי שלנו https://jasmine.org.il/wesource/

בנוסף, תוכלו לקבל מצוות המיזם לווי בהגדרת מדיניות, יעדים וbest practices לגיוון ברכש- מה שיבטיח את הצלחתכם לעמוד בדרישות מחזיקי העניין שלכם (אולי כבר קיבלתם שאלות בנושא במבדק של לקוח גלובאלי? או שפשוט חשוב לכם שמגוון הספקים שלכם ישקף את מגוון הלקוחות/צרכנים/עובדים בחברתכם?). WeSource הוא מיזם שמאפשר לכם להיחשף למקורות רכש חדשים ומגוונים ולהשפיע לטובה על צמצום פערים חברתיים-כלכליים במשק. על ידי רכש מעסקים מגוונים אתם תאפשרו להם לצמוח ולהתפתח ולכם לקבל את המענה הטוב ביותר לצרכי הרכש שלכם. אז למה אתם מחכים? רוצים לקרוא על ההצלחה של חברת שלא"ג?
שלא"ג הינה חברה תעשייתית ותיקה המייצרת בדים לא ארוגים לתעשיות ההיגיינה. שלא"ג הינה חברה ציבורית הנסחרת בבורסה לני"ע בת"א, ופועלת באופן גלובלי באמצעות אתרי ייצור הממוקמים בישראל, איטליה וארה"ב והמשרתים את לקוחותיה ברחבי העולם.
מפעל החברה בישראל ממוקם בקיבוץ שמיר באצבע הגליל, בקצה הפריפריה הרחוקה. כחברה מבוססת הפועלת שנים רבות באזור גיאוגרפי "מאותגר" (בלשון המעטה) מבחינה כלכלית, אנו בשלא"ג מודעים לפוטנציאל ההשפעה האזורית של החברה, מבחינה תעסוקתית וגם מבחינה עסקית מקומית. במסגרת תפיסת האחריות הזו פעלנו בשנים האחרונות בשלא"ג, בסיוע ציונות 2000, לקידום רכש מגוון, בדגש על רכש מקומי מספקים הפועלים באזור הצפון. המניע והצידוק החברתי והאזורי ברור ומובן, אך מעבר לכך מצאנו גם ערך מוסף עסקי אמיתי בחיזוק קשרים עם ספקים מקומיים שפועלים במחויבות וגמישות שאינה מתאפשרת לעיתים בעבודה מול ספקים "גדולים" מהמרכז. חשיבה לטווח ארוך, היכרות אישית וקרבה גיאוגרפית באים לידי ביטוי בשירות יעיל ומשופר.
אז על מה אנחנו מדברים בעצם? על מנת לעודד רכש מקומי מגוון בשלא"ג ניתחנו תחילה את פעילות הרכש השגרתית שהחברה מבצעת. היות וחומרי הגלם לייצור, כמו גם חלקי הציוד והמיכון שאנו משתמשים בהם מיובאים כולם מחו"ל, התמקדנו ברכש המכונה "רכש לא ייצורי".  הביטוי נשמע אמנם מצומצם וצנוע אך מדובר על רכש בתחומים רבים ומגוונים – ציוד משרדי, חומרי ניקיון, מחשוב, חשמל, כלי עבודה, בטיחות, ביגוד, מתנות ומזכרות ועוד ועוד. לכך הוספנו שירותי ייעוץ, הדרכה, השמה וכיוב'. לאחר מיפוי תחומי הרכש התקדמנו למיפוי ספקים ולבדיקה מאילו ספקים בדיוק אנו רוכשים את המוצרים והשירותים הללו, מה מיקומם הגיאוגרפי ומה אופיים. לאחר ריכוז כל המידע, בנינו נוהל פנימי שיסדיר את נושא הרכש המגוון, במטרה מוצהרת לחזק את הכלכלה המקומית. במסגרת נוהל הרכש המגוון, הגדרנו פרמטרים להעדפה לספקים לפי מיקום הגיאוגרפי מוגדר, היקף פעילות מצומצם יחסית וצביון מקומי (הכוונה – נעדיף חנות בבעלות מקומית על סניף של רשת בפריסה ארצית). בכפוף לעמידה וקיום קריטריונים נדרשים של איכות ושירות, ניתנת עדיפות לרכש מקומי כדלקמן:
  • "שוליים רחבים" בהצעות המחיר, דהיינו גם אם המחיר המוצע על ידי הספק המקומי יהיה גבוה יותר, עד שיעור מסוים, הצעת הספק המקומי תועדף (בכפוף לאיכות והתאמה כמובן);
  • תנאי תשלום נוחים ומקלים;
  • קשר עם ספקים – מענה לכל ספק מקומי שפונה, פידבק לספק שלא זכה במכרז מסוים על מנת שיוכל להשתפר לקראת המכרז הבא;
  • שיווק פנימי וחיצוני – ציון במכרז שיש עדיפות לספקים מקומיים, הזמנת עובדי החברה להציע שירותי ספקים שהם מכירים.
הנוהל מצריך מעקב ומשכך מומלץ למנות "OWNER" בתוך החברה שיוודא ביצוע ומעקב בפעילות השוטפת. מומלץ ביותר גם להסתייע בפורטל wesource שנותן מענה מדויק לצורך של איתור ספקים לפי קריטריונים ברורים ומסננים רלוונטיים, וכך גם מרחיב את אפשרויות החיפוש וגם מצמצם את הזמן הנדרש להגיע לתוצאה. ראוי לציין שתוך כדי פעילות וביצוע מצאנו שנוהל רכש מגוון נותן מענה נוסף לצורך עסקי גלובלי משמעותי. תפיסת הקיימות, האחריות והאיכות העסקית התרחבה לאחרונה באופן משמעותי. חברות בינלאומיות רבות אינן מתמקדות רק באיכות מוצר או רגולציה מחויבת, אלא מקדמות תפיסה כוללת הוליסטית של אחריות סביבתית חברתית ואנושית, ודורשות לוודא שהשותפים העסקיים שלהן נאמנים לערכים הללו כתנאי לפעילות משותפת. נוהל כזה, לדוגמא, מאפשר לנו, כחברה גלובלית, להציג אסמכתא ממשית ומוחשית למחויבות החברתית שלנו.